القائمة الرئيسية

الصفحات

احدث الاخبار



موضوع مهم للكبار وخصوصا الأمهات في المنازل تورم الاصابع الشتائي او عضة الصقيع هو من امراض الشتاء الناتجة عن التهاب وتضرر في الشعيرات الدمويه الطرفيه كرد فعل للبرد وانخفاض درجة الحرارة الشديد ودي بتحصل في جميع الاعمار من أكتر أمراض الشتاء اللي بتقابلنا بعيادات الجلدية حاليا هي تورم الأصابع في الشتاء أو Chilblainsبيحصـل إحمرار وتورم وألم شديد وأحيانا حكـة للأطراف والأصابع .

وتغير شديد في لون الجلد واحيانا بيوصل الامر لمراحل متقدمة جدا ممكن توصل لعضة الصقيع ، لو المريضة حاولت تحط ايديها تحت ماء ساخن تلاقي ان الالم بيزيد جدا .


- الوقاية والعلاج  :

 • الوقاية من المرض دا مهمة جدا وتعتبر اول خطوة في العلاج ، المحافظة على اليدين والقدمين دافئين باستمرار وعدم السماح للاحساس بالبروده . يعني اول بأول يجب تدفئة الجلد باستمرار ومن افضل وسائل التدفئة هو وضع اليدين والقدمين تحت ماء دافئ بانتظام يوميا ثم ارتداء قفازات وجوارب صوفيه .

 • احيانا بعض المرضى اللي بتتكرر معاهم المشكلة بننصحهم بالادوية الموسعه والمنشطة للدورة الدموية زي " ترينتال اقراص Trental "لكن لازم لازم تحت اشراف طبيب .

 • تناول مشروبات ساخنة زي الشوكلت والكاكاو والقرفة والزنجبيل .

 لو فيه أنيميا بتعالجها ولو فيه سكر بتتابعه باستمرار لان مرضى السكر اكثر عرضه لحدوث مرض تورم الاصابع .

 • اذا تعرضت لتورم الاصابع لاتضع يديك في ماء ساخن مباشرة لان دا هايسبب تضرر اكتر للانسجة وهايسبب ألم أشد مع وضع كريم يحتوي على كورتيزون خفيف زي بيتاديرم او بيتنوفيت او كريم (ريباريل چل) او هيموكلار كريم . 

مع مضادات الهيستامين (زي كلاريتين اقراص) بالفم لتهدئة الحكة او الهرش مع البدء باستخدام اقراص عن طريق الفم لتنشيط الدورة الدموية الطرفية (أشهرهم ترينتال أقراص) والبدء بالاهتمام بتدفئة الاطراف أول بأول . هذا مؤقتا بعدها تلجأ لاستشارة طبية  .

...............................

- لاتنسى الاشتراك فى قناتنا على يوتيوب وتفعيل جرس التنبيهات ليصلك المزيد ... 





تعليقات